Uusi palvelu tarjoaa reaaliaikaista tietoa maksutapahtumista sekä näyttää kartalta, missä ostos on tehty.
“Kuluttajien pitäisi pystyä luottamaan omiin tilitapahtumiinsa ja ymmärtämään, missä ovat käyttäneet rahaa. Etenkin tällä hetkellä, kun moni tekee ostoksia eri tavalla kuin ennen ja seuraa omaa kulutustaan ehkä aiempaa tarkemmin, on tärkeää nähdä selkeästi, missä ostoksia on tehty. Haluamme tarjota sujuvampaa palvelua kuluttajille yhdessä pankkien kanssa, ja siitä yhteistyömme Snowdropin kanssa on erinomainen esimerkki”, sanoo Visa Suomen, Ruotsin ja Baltian maajohtaja Riikka Salminen.
Kauppiaiden tiedot on usein tilitiedoissa korvattu koodilla tai hankalasti tunnistettavilla nimillä, jolla ei ole mitään tekemisestä ostopaikan nimen kanssa. Niinpä kuluttajille voi joskus olla epäselvää, onko tililtä veloitettu maksu aiheellinen vai ei. Pankkien asiakaspalveluissa voidaan joutua selvittämään tällaisten maksujen todenperäisyyttä, vaikka yksinkertaisesti kyse on vain siitä, ettei asiakas tunnista tekemäänsä ostosta.
Visan ja Snowdrop Solutionsin yhteistyönä kehittämä palvelu tekee ostoksista läpinäkyvämpiä. Asiakas voi tarkastella omia ostoksiaan sijainnin mukaan, sillä palvelu hyödyntää Google Maps Platformia. Visa-kortteja myöntävät pankit voivat näin ollen tarjota asiakkailleen näitä selkeämpiä tietoja ostoksista, olipa maksu tehty debitillä tai creditillä.
Uusi palvelu pähkinänkuoressa:
● Palvelu muuttaa reaaliajassa hämmentävät ostotapahtumakoodit selkeiksi nimiksi, joista asiakas tunnistaa kauppiaan helposti. Lisäksi palvelu sijoittaa ostopaikan Googlen kartalle, josta ostotapahtuman oikeellisuuden näkee yhdellä silmäyksellä.
● Palvelu liittää suurten brändien logot ja kategoriat ostotapahtumaan, olipa ostos tehty verkossa tai kivijalassa.
● Käyttäjä voi analysoida omia kulutustottumuksiaan uusilla tavoilla ja tunnistaa maksutapahtumia, jotka aiemmin aiheuttivat epävarmuutta.
Palvelu hyödyntää Snowdropin Merchant Reconciliation System -tunnistusjärjestelmää (MRS). Tilitapahtumien maksutapahtumaviesti siistitään, sille etsitään yhteensopiva logo ja oikea myyntipiste sijoitetaan käyttämällä Google Mapsin Places-APIa.
Snowdrop Solutions on Google Cloud Premier Partner ja Google Maps Platformin sijaintidataa käyttävien ratkaisujen edelläkävijä. Iso-Britanniassa perustettu yritys tekee yhteistyötä pankkien kanssa Euroopassa ja Kaakkois-Aasiassa, ja Snowdropin Merchant Reconciliation System API on mukana jo miljoonissa maksutapahtumissa.
Lähde: STT Info