MobilePaylla on jo yli miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää Suomessa ja sovellukseen rekisteröityy joka päivä 1500 uutta ihmistä. Kasvu on ollut nopeaa etenkin kuluttajilta yrityksille tapahtuvien maksujen osalta, jotka ovat nelinkertaistuneet vuodessa. Tästä huolimatta mobiilimaksaminen on täällä vielä lapsenkengissä muihin Pohjoismaihin verrattuna.
Mobiilimaksamisen sovellus MobilePay lanseerattiin Suomessa vuonna 2013. Sen jälkeen sovelluksen käyttäjien ja suoritettujen maksujen määrä on kasvanut ennätyksellistä vauhtia. Tänä syksynä MobilePay saavutti miljoonan suomalaiskäyttäjän rajapyykin, ja se näkyy myös sovelluksen käytössä: kuluttajien väliset rahansiirrot kasvoivat vuoden 2018 toiselta kvartaalilta tämän vuoden toiselle kvartaalille 109 prosenttia, 1,8 miljoonasta 3,8 miljoonaan. Suurin kasvu tapahtui kuitenkin kuluttajilta yrityksille tapahtuneissa maksuissa, jotka kasvoivat samalla ajanjaksolla jopa 329 prosenttia, 240 000 transaktiosta lähes miljoonaan transaktioon.
Vuonna 2018 MobilePaylla tehtiin yhteensä 9,4 miljoonaa maksua. Tänä vuonna tavoitteena on tuplata niiden määrä: MobilePay tavoittelee yli 20 miljoonaa transaktiota vuonna 2019.
– Olemme iloisia, että niin moni suomalainen on ottanut MobilePayn käyttöön. Kiitos kuuluu myös partneripankeille ja kauppiaille, jotka ovat lähteneet kanssamme viemään läpi mobiilimaksamisen murrosta Suomessa. Rajapyykin saavuttaminen on upea hetki, mutta työtä on vielä paljon jäljellä. Jatkamme ponnistelujamme kuluttajien ja yritysten jokapäiväisen elämän helpottamiseksi, MobilePay Suomen toimitusjohtaja Anniina Heinonen sanoo.
Maksamisen murros etenee Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa
Miljoonarajan rikkominen on vaatinut johdonmukaista työtä ja myös ennakkoluulojen voittamista, sillä Suomessa ollaan jäljessä mobiilimaksamisessa muihin Pohjoismaihin nähden: täällä kuluttajalta toiselle mobiilimaksamista on kokeillut vain 40 prosenttia ihmisistä samaan aikaan kun muissa Pohjoismaissa osuus on noin 70–80 %. Sama ilmiö pätee myös kaupoissa ja ravintoloissa maksamisessa.
Suomi on vielä käteismaa verrattuna muihin Pohjoismaihin: vuonna 2017 käteisen osuus rahavarannoista oli noin 15 prosenttia, kun osuus Norjassa oli 2,3 prosenttia, Ruotsissa 2,1 prosenttia ja Tanskassa 5,2 prosenttia.
– Olemme tehneet monia asioita ensimmäisinä Suomessa, eikä pioneerin rooli aina ole helpoin. Konventioiden rikkominen vaatii uskoa ja rohkeutta viedä asioita eteenpäin. Muualla ollaan maksamisen digitalisoitumisessa ja mobiilimaksamisessa paljon edellä, ja tavoitteenamme on viedä Suomea samaan suuntaan. Haluamme auttaa kuluttajia ja yrityksiä muutoksen läpiviemisessä, Heinonen jatkaa.
Kaikkien pankkien asiakkaat voivat maksaa Suomessa MobilePaylla nin kuluttajalta toiselle kuin myymälöissä ja verkkokaupoissakin. MobilePay toimii yli 16 000 paikassa, esimerkiksi kaikissa S-ryhmän kaupoissa. Pian sovellusta voi käyttää myös K-ryhmän pisteissä.
– Teemme paljon töitä sen eteen, että yhä useampi kauppias ottaisi vastaan myös MobilePay-maksuja. Lisäksi kehitämme uusia innovaatioita ja tuomme niitä Suomen markkinalle. Haluamme, että jokainen maksutapahtuma on helppo ja mutkaton niin maksajalle kuin vastaanottajallekin, oli kyseessä sitten maksu yhteisöllisellä kirpputorilla tai ruokakaupassa, Heinonen summaa.